Du kanske har sprungit på uttrycket inbound marketing när du arbetat med din verksamhets marknadsföring? Vi tänkte lite kortfattat beskriva vad begreppet inbound marketing egentligen är.
Vi börjar med det omvända. Det vill säga att förklara vad outbound marketing är. Outbound marketing innebär att så mycket som möjligt exponera sitt budskap via olika reklamkampanjer eller säljinsatser. Det kan exempelvis röra sig om tidnings- eller TV-annonser, direktreklam eller kalla telefonsamtal till presumtiva kunder.
Inbound marketing i sin tur handlar om att genom intressant och attraktivt innehåll i digitala kanaler hittas av personer som är intresserade av ert affärsområde och utifrån detta bearbeta dem med riktat innehåll.
Det går alltså ut på att att skapa värdefullt innehåll som personer som på sikt kan bli kunder hittar och uppskattar . Genom att spåra trafik och beteende går det sedan att genom remarketing i exempelvis sociala medier, whitepapers, videos och riktade mejlutskick bearbeta mottagaren med riktat innehåll och successivt leda personen genom kundresan.

Kortfattat innebär Inbound marketing alltså om att skapa så intressant innehåll i de digitala kanalerna att mottagaren av informationen slutligen fastnar så mycket för produkten eller tjänsten att ett köp eller en beställning genomförs.