Vi får med jämna mellanrum frågan om vad som är en bra hemsida eller webbplats. Det finns givetvis inget självklart svar på den frågan då olika verksamheter är unika när det gäller erbjudande, målgrupp och så vidare. Vi tänkte i alla fall tipsa lite kring vad du kan tänka på för att få en så bra sajt som möjligt ut SEO-synvinkel.
Besökarens avsikt och mål
I grund och botten handlar det om att webbplatsen måsta ha ett tydligt mål och att den tillfredsställer besökarens avsikt med att besöka sajten. För att lyckas med det måste du veta vem din målgrupp är och vad dess behov är. Din webbplats måste vara tydlig med att den löser behovet kunden har bättre än vad konkurrenterna gör. En hemsida som fångar besökaren och kanske även får honom eller henne att interagera är viktiga signaler för exempelvis Google.
Användarvänlig design
Något som kanske går hand i hand med detta är att designen ska bidra till att uppfylla de mål du har med sajten. Det gäller att hålla besökarna glada och nöjda. Det gör du enklast genom en tydlighet i både design, struktur och innehåll. Tänk på att varje del på sajten ska vara användarfokuserad.
Webbplatsen måste också vara uppbyggd på ett strukturerat och överskådligt sätt. Då kan Google enklare hitta allt innehåll och indexera det. Den ska vara snabbladdat och inte innehålla några tekniska fel. Här handlar det också om att välja rätt webbhotell och rätt CMS att bygga sajten i.
Säkerhet
Det är också viktigt att webbplatsen känns säker för besökaren och för sökmotorerna. Exempel på det är att du ska ha ett SSL-certifikat och att det CMS som används är uppdaterat till senaste versionen. Det skapar en trygghet och minimerar dessutom risken för att hemsidan blir hackad.
Mobilanpassning
En självklarhet numera är att sajten ska vara mobilanpassad. Mer än hälften av allt internetanvändande sker via mobil och den typen av trafik ökar alltjämt. Satsa därför på en minimal och fokuserad design.
Strukturerad data
Sökmotorerna tolkar var varje respektive undersida på en sajt handlar om genom att läsa av textinnehållet. Ett sätt att skicka ytterligare information till Google vad sidan handlar om är att använda strukturerad data. Där kan du exempelvis tydliggöra vad det är för information på respektive undersida. Det kan du göra genom att ange om det är en sida med exempelvis recept, recensioner eller FAQ. Detta är en del som värderas och används allt högre.
Slutsats kring att ta fram en bra hemsida
För att få en så kallad ”bra hemsida” handlar det alltså mycket om att lägga tid i planeringsarbetet kring sajten. Se till att hitta de delar som dina potentiella kunder är ute efter. Hitta sedan ett sätt att uppfylla de behoven. Lyckas du att få in det i både design och innehåll samt uppfyller de grundläggande tekniska delarna har du kommit en bra bit på vägen.