För ett par år sedan presenterade Google det de kallar för Mobile-first indexing. Det innebär i korthet att Google tekniskt sett indexerar webbplatser ur ett mobilt perspektiv. De använder sig alltså av en mobil Googlebot när de skannar över en specifik sajt och via den indexerar innehållet.
Det i sin tur betyder inte att en webbplats ses ur ett mobilt perspektiv när det gäller hur högt den rankar vid sökning på dator. Vid sökning spelar andra parametrar in. Om du söker på en specifik sökfras genom Google kan en webbplats alltså hamna på en plats i sökresultatet om du söker via mobil, men på en annan plats om du söker via dator.
Det är egentligen normalt att en sajt placeras olika högt upp beroende på vilken enhet som används vid sökningen. Googles främsta mål är att presentera så relevant sökresultat som möjligt vid varje enskild sökning. Söker du från din mobiltelefon kan du exempelvis få mer lokal information, då du kanske är på språng. Söker du från en dator finns det exempelvis mer utrymme att presentera fler bilder och videos i sökresultatet. Behovet med sökningen kan alltså te sig annorlunda i mobil kontra dator, vilket alltså genererar olika resultat.
Det finns även mer tekniska aspekter som väger in placeringen. Dels spelar laddningstiden en stor roll, dels hur mobilanpassad en sajt är. En webbplats som går långsamt att ladda in i mobilen, på grund av att den inte är ordentligt anpassad för detta, kan alltså placera sig lägre i sökresultatet om du söker från just en mobiltelefon. Tekniskt sett kanske sajten fungera mycket bättre på en dator, vilket då resulterar i bättre placering vid en sådan sökning.
Sammanfattningsvis är det alltså inget konstigt att en webbplats placeras olika högt i sökresultatet beroende på från vilken enhet själva sökningen skett. Två viktiga delar för att få ett så pass bra resultat som möjligt vid alla sökningar är att se till att målsidan på webbplatsen går snabbt att ladda in, samt att den är korrekt mobilanpassad.
Du bör alltså få med dessa viktiga delar direkt vid produktionen av webbplatsen. Har du en befintlig hemsida du vill se hur väl optimerad den är kan vi genomföra en gratis SEO-analys på den.