Ett enkelt och snabbt sätt att nå ut med sina produkter eller tjänster till nya, presumtiva kunder är att använda sig av sökordsannonsering. Enkelt förklarat är sökordsannonsering korta textannonser som visas över det ordinarie sökresultatet i sökmotorerna när sökning sker på specifika sökord eller fraser.
Fördelarna med sökordsannonsering är många:
- Det går mycket snabbt att sätta igång. På bara några timmar går det att få annonsen synlig i sökresultatet.
- Du bestämmer själv hur mycket pengar du vill lägga på din sammanlagda annonsering och även vad varje klick får kosta som mest. Du kan alltså fördela dina kostnader på olika annonser utifrån hur mycket du kan tjäna på olika produkter eller tjänster.
- Genom kontinuerligt optimeringsarbete kan du arbeta ner dina klickkostnader och förbättra dina positioner. Det behöver alltså inte kosta mest för att hamna längst upp.
- De som klickar på dina annonser har specifikt sökt på det du annonserar om och är alltså genuint intresserad av det du erbjuder. Det gör att chansen till en genomförd affär är hög.
- Du betalat enbart när någon klickat på din annons.
För att lyckas bra med din sökordsannonsering bör du tänka på att:
- Börja med att tänka baklänges. Vad vill du att besökaren ska nå när han eller hon klickat på din annons? Tänk på att målsidan ska vara anpassad efter det som annonsen kommunicerar. Besökaren ska enkelt hitta det som är intressant och även lockas till att gå vidare och genomföra affären.
- Skriv säljande rubriker och text till dina annonser. Text och rubrik bör även innehålla de sökord du vill synas på. Då känns annonsen relevant för den som söker.
Har du aldrig provat att marknadsföra din verksamhet genom sökordsannonsering rekommenderar vi dig att testa. Genomsnittlig ROI (avkastning på investering) ligger på 188% och det finns goda möjligheter att öka både antalet affärer och din lönsamhet.