Profilering handlar mycket om att tydliggöra företagets eller organisationens identitet. En viktig komponent är den grafiska profilen. Det handlar om typsnitt, teckensnitt, färger, symboler och logotyp. Om man som företag har en grafisk profil har man gjort sina val och vet då hur man som företag ska profilera sig på allt från visitkort, skyltar, profilprodukter eller hur hemsidan ska se ut. Allt handlar om igenkänning och att ge varumärket ett professionellt uttryck!
En bra början är att fundera över hur du vill att företaget ska uppfattas och på vilket sätt din profilering ska få dina kunder att uppfatta företagets identitet. Att ha en snygg logotyp ska verkligen inte underskattas eftersom det är företagets ansikte utåt. Logotypen drar ögonen till sig då den används på kläder, bilar, sociala medier och på trycksaker. En bra logotyp ska kunna beskrivas, vara lätt att komma ihåg och fungera på olika media och i olika storlekar. Den bör också fungera både i färg och i svartvitt.
Ytterligare en viktig komponent är företagets namn. Namnet bör både väcka en känsla och skapa nyfikenhet och intresse. Vi anser också att namnet bör ge en fingervisning om vad det är företaget erbjuder för produkt eller tjänst.
Är du i tankarna att starta ett företag och behöver hjälp med din profilering eller kanske är du som etablerad företagare intresserad av att göra en nystart med din profilering så tveka inte att kontakta oss så hjälper vi mer än gärna till. Vi visar gärna upp hur vi hjälpt andra företag med deras profilering för att visa goda exempel.