Kommunikationsvägar
Marketing automation går ut på att läsa av beteendet hos en läsare till ett nyhetsbrev eller besökare till en hemsida. För att marketing automation ska fungera krävs en programvara som spårar beteendet hos besökaren på en hemsida eller läsaren av ett nyhetsbrev. Kopplat till ett e-postprogram sker sedan automatiska e-postutskick beroende på hur mottagaren tidigare agerat.
Genom dessa utskick går det att styra mottagaren mot ett visst beteende och de bidrar dessutom till en långsiktig kommunikation med en potentiell kund.
Syftet med Marketing Automation är att identifiera okända besökare, göra dem till affärsmöjligheter och via förutbestämda kommunikationsvägar försiktigt flytta dem framåt i köpprocessen så att de slutligen blir kunder.
Attrahera nya leads!
Möta dina besökare!
Strategi
Med en väl genomtänkt strategi kan du fånga upp information om dina besökare genom att skapa olika typer av engagemangsmål där besökaren till exempel kan ladda ner publikationer, cv, whitepaper eller anmäla sig ett nyhetsbrev.
I systemet där följer man och analyserar besökarens elektroniska fotspår och håller koll på var i köpprocessen ett lead befinner sig och vilka besökare som är relevanta. Med Marketing automations låter du systemet göra jobbet åt dig!
Är du intresserad av att veta mer om Marketing Automation och hur du effektivt kan använda detta i din digitala marknadsföring? Kontakta oss för ett första möte!