Så skapar du en strategi för en gynnsam kommunikation med din målgrupp!

Så skapar du en strategi för en gynnsam kommunikation med din målgrupp!

Hur många av er använder sina sociala medier för att kommunicera med viktiga målgrupper? Svaret är troligen alla – men har ni någon tydlig strategi för att stärka just dessa digitala relationer?

Om svaret är nej ger vi här ut några bra tips på hur du kan skapa en relevant strategi för just ditt företag. Det är en snabb guide i hur du och ditt företag optimerar närvaron och engagemanget för dina digitala inlägg. Idag är det en självklarhet för såväl företag som privatpersoner att röra sig i de digitala rummen. Vi alla finns där i jakten på allt mellan produkter och tjänster. Vi söker kanske arbetskraft och eller nya kollegor. Vi hoppar mellan underhållning och kunskap. Vi eftersträvar socialt utbyte och ett tydligt profilerade.

Steg 1

Börja med den viktigaste frågan: I vilken eller vilka kanaler finns företagets önskade kunder? Utgå från svaret och engagera samt prioritera er närvaro just där.

Steg 2

Fastställ även mål och syfte. Vilken målgrupp ska nås? Och med vilket budskap? Vill du exempelvis visa upp företaget inifrån och förmedla en god arbetsplats i syfte att kunna rekrytera? Kanske vill du visa upp produktionskedjan för att öka kundens medvetenhet kring produkten?

Steg 3

Utifrån önskad kund, mål och syfte kan du nu skapa ett mer målgruppsanpassat innehåll. Vad engagerar och intresserar just de personer som du vill nå? Basera dina inlägg utifrån nyheter, snackisar och triggers för att kunna fånga målgruppens intresse.

Steg 4

Ge dina följare ett mervärde! Förutom att alltid avsätta tid för kommunikation (besvara kommentarer och meddelanden) är det oerhört viktigt att också själv visa på engagemang i andra konton. Gilla, kommentera, dela och tagga. Var generös och bjussa på engagemang!

Steg 5

För att signalera ett professionellt uttryck är det viktigt att du håller dig till en tydlig struktur. Dina följare ska kunna förstå vad de kan förvänta sig av företagets publiceringar.

Steg 6

Vilket tilltal fungerar för målgruppen och vilket uttryck vill du och företaget ska ha? Testa dig fram för att hitta rätt tonalitet i kanalen.

Steg 7

Budgetera för att kunna boosta dina inlägg till rätt målgrupp genom betald spridning av dina inlägg. Det kommer att ge företaget en ordentlig skjuts i önskad riktning.

Behöver du och ditt företag hjälp att skapa en strategi för en lyckad kommunikation i sociala medier? Kontakta oss, så hjälper vi dig hela vägen!

Publicerat den .