REKLAM OCH MARKNADSFÖRING ÄR LIVSVIKTIG I SÄMRE TIDER!

Just nu erbjuder vi dig som företagare ett kostnadsfritt rådgivningsmöte med målsättning att hitta rätt väg för dig. Det kan exempelvis handla om att stärka din digitala närvaro i tider där många är försiktiga med att besöka butiker eller att hitta nya sätt att erbjuda dina tjänster och produkter.

I dessa tider är det många som väljer att dra ner på marknadsföring och annonsering. Jag är fullt medveten om att jag är partisk och pratar i egen sak men jag vädjar till dig som läsare att ta del av vad jag men framför allt vad historien har att säga oss!

Vi i Sverige har en tendens att vara mer ängsliga och mer försiktiga än många andra länder när det handlar om ekonomiska kriser (Grant Thorntons globala företagsundersökning 2013). En relativt vanlig svensk reaktion är att sticka ner huvudet i sanden och inte göra någonting. Samma globala företagsundersökning visar att bara Botswana och Brasilien är värre än oss i Sverige.

Därför är det viktigt att belysa vad historien säger om hur företag tidigare klarat kriser. Decennier av erfarenheter och undersökningar är fullständigt entydiga:

Den som sparar sig genom en lågkonjunktur kan få betala ett väldigt högt pris lång tid framöver medan den som satsar får bestående nytta.

Låt mig berätta om ett par exempel:
I början av 1900-talet fanns två jämförbara varumärken för frukostflingor i USA, Post och Kelloggs. När lågkonjunkturen slog hårt i USA 1929 drog Post ner sin marknadsföring medan Kelloggs fortsatte sin marknadsföring. Har du hört talas om frukostflingorna Post?

Jag förstår såklart att alla vi företagare tappar i lönsamhet under dessa tider och på kort sikt märks det mest hos oss som fortsätter satsa. Men på lång sikt visar beprövad erfarenhet att man på lång sikt vinner mest. Brittiska mätningar har visat att konsumentvarumärken som ökar sin marknadsföring med 50 % under ekonomiska kriser fördubblar sin lönsamhet jämfört med konkurrenter som gjort försiktiga ökningar. BMW är ett utmärkt exempel på detta:

Under lågkonjunkturen vid 2000-talets början backade bilmarknaden i Sverige kraftigt. Nyregistreringen rasade och BMW hade då bara en marknadsandel på 2,39 % på totalmarknaden. Trots krisen valde man att satsa mer i marknadsföring och under 2001 höjde man sin reklambudget med 41 %. Redan samma år ökade man försäljningen kraftigt på både 3- och 5-serien. BMW fortsatte sedan att ta marknadsandelar och under en 10-årsperiod ökade man sin marknadsandel med 140 % till 5,74 %.

Så avslutningsvis vill jag understryka att mängder med undersökningar och praktisk erfarenhet visar samma sak: att i goda tider bör man göra reklam – i dåliga tider måste man göra det!

Andreas Ramlöv, VD och grundare
(texten hämtad och inspirerad av Krönikör Carin Fredlund, Dagens Media)

Just nu erbjuder vi dig som företagare ett kostnadsfritt rådgivningsmöte med målsättning att hitta rätt väg för dig. Det kan exempelvis handla om att stärka din digitala närvaro i tider där många är försiktiga med att besöka butiker eller att hitta nya sätt att erbjuda dina tjänster och produkter.

Publicerat den .