Välmående och prestation hänger ihop

Martin Ahx cyklar

Sedan september är friskvård en obligatorisk del av arbetsveckan för alla på Total Media & Reklam.

Efter många funderingar kring friskvård var det till slut Anders Hansens program i ”Sommar i P1” som fick Andreas Ramlöv att gå från tanke till handling. Sedan 1 september är det obligatoriskt för alla anställda på Total Media & Reklam med en timme pulshöjande verksamhet i veckan under arbetstid.

– Den nya friskvårdsregeln har mottagits jättepositivt av alla anställda. Vår hjärna är också en muskel som behöver träning. Vi har till stor del ett stillasittande yrke. Jag tror vår satsning gör att vi mår bättre och en följd blir att vi gör ett bättre jobb för våra kunder. Alla blir vinnare, säger Andreas.

Det anställda får själva bestämma när och hur de ska träna. En del väljer att träna en timme vid ett tillfälle, men det är också välkommet att dela upp timmen på flera träningstillfällen. Några exempel på träningsformer som förekommit så här långt är cykling, löpning, styrketräning, ridning och simning.

– För egen del har jag kört både funktionell träning hemma i vardagsrummet, men även styrketräning på gym. För mig blir friskvårdskravet en sporre att inte prioritera bort träningen. Dessutom får friskvårdstänket positiva följdeffekter där jag tänker mer på min kost och har tagit fler promenader med hundarna.

Det nya friskvårdsprojektet har även mött positiva reaktioner från kundkretsen. En kund har redan sagt att de tänker testa något liknande i deras personalgrupp.

– Som arbetsgivare får man den personal man förtjänar. Som chef behöver jag tänka på hur min personal mår. Vår friskvårdssatsning ska ses som en förmån och en investering i sig själv, säger Andreas.

Publicerat den .