Analogt och digitalt – den perfekta kombon

analogt och digitalt

Den digitala utvecklingen och fokus på att kommunicera i sociala medier har gjort att många företag idag väljer att enbart satsa på digital marknadsföring och kommunikation. Här kan det finnas en fara i att helt släppa den ”traditionella” analoga kanalen. Statistik visar nämligen ofta på att en kombination av analog och digital marknadsföring ger bäst effekt.

Marknadsföring i till exempel sociala medier är ett snabbt och effektivt sätt att få ut sitt budskap, att rikta erbjudandet till en specifik målgrupp och att kunna mäta och följa upp på ett bra sätt. Finns din målgrupp i sociala medier, ja då bör även du finnas där. Det viktiga är att tänka igenom sitt budskap och ha en plan för sin marknadsföring – oavsett kanal.

I en värld med mycket digitala möten och marknadsföring, kan ibland det fysiska kundmötet, utskicket eller annonsen bli helt avgörande. Dessutom anses en tryckt produkt mer exklusiv att få till sig, jämfört med att exponeras för digitala annonser.

Det gäller som alltid att anpassa sin marknadsföring efter sin målgrupp och se till att synas och finnas där kunderna finns. Det innebär för de flesta företag att det fortfarande är viktigt med allt från foldrar, till skyltar och deltagande i mässor.

Det handlar med andra ord inte om varken eller, utan om både och med en balansgång och en kombination av digital och analog marknadsföring. Att koppla ihop de analoga och digitala delarna i marknadsföringen så att helheten blir kostnadseffektiv.

Det handlar om kanalval och att ställa sig frågan i vilken kanal du kan nå fram och påverka din målgrupp bäst. Det viktigaste är dock budskapet och erbjudandet du skickar – oavsett om det är digitalt, analogt eller en kombination av dessa.

Vi hjälper dig gärna med tips och råd kring vilka kanaler som är bäst för dig. Välkommen att kontakta oss!

Publicerat den .